חדש
בזמן הזה – ב"ח יו"ד סי' רצג, או"ח סו"ס תפט, מעשה רב (מהגר"א) סי' פח, קונ' מהפנ"י בקו"א קידושין אות נ"א ותשו' ממנו בתשובותיו סי' עט, קונ' בחמד"ש קידושין ל: (גם על הפנ"י), שאגת אריה החדשות תשובה ט"ו מאריך, שו"ת הב"ח החדשות סי' מח-מט, שו"ת גאוני בתראי סי' א' (מהתוי"ט וב"ח), שו"ת פנים מאירות ח"ג סי' ל"ד, דרו"ח מערכה ט', שו"ת פנ"י סי' לד, אבנ"ז יו"ד סי' שפו, משכנות יעקב יו"ד סי' סז-סח, קונ' שם חדש בסו"ס מגן האלף (ומקור חיים).
חוב – הפניות
האם כשאינו מחזיר חוב עובר על לא תגזול – ע"ע גניבה וגזילה
שיעבוד של חוב – ע"ע שיעבודא דר' נתן
אם מועיל יאוש – ע"ע יאוש
שמיטת כספים – ערך נפרד
שיעבוד – ערך נפרד
משכון – ערך נפרד
אין נזקקים לנכסי יתומים – ערך נפרד
האם יש על היורשים שיעבוד הגוף – ע"ע שיעבוד
חוב – פרעון
לפרוע בעל כרחו של המלוה – גיטין עה: תוד"ה מכלל, ר"ן כתובות מ. מדפי הרי"ף ד"ה וגרסינן (תוך זמנו), קצוה"ח רמג-ד, חדושי ר' שמעון ב"ק סימן טז (שרק הלוה יכול), אילת השחר ב"ק קב: (כנ"ל).
פרעון חוב נקנה ממילא – ספר התרומות שער מג ח"ב אות ד ושו"ע חו"מ קג סעיף ו, נתיבות המשפט סימן שדמ-א, שם רה-יח, וע' סנהדרין סח: תוד"ה בן ובמרגליות הים שם, וע' בקושית הרשב"א ב"ק פ"ט (לגבי מכירת שטרות דרבנן).
חוב – מכירתו
אם נקנה בסיטומתא – ע"ע סיטומתא
אם נקנה באודיתא – ע"ע אודיתא
אם אפשר להפקיר – ע"ע הפקר
מכירת שטרות מדאוריתא או מדרבנן – ב"ב עה,ב תוד"ה קני לך (מחלוקת תוס' ור"ת), ביאור שיטת ר"ת – רא"ש כתובות פרק תשיעי סימן י, ור"ן על הרי"ף שם (מד,ב מדפי הרי"ף. שניהם הסבירו שלפי ר"ת המכירה דאוריתא רק על שעבוד הנכסים), רמב"ם מכירה ו-יב (מדרבנן, כי הראיה לא נקנתה), ש"ך חו"מ סימן סו ס"ק א (מאריך לפסוק כשיטת ר"ת), קוב"ש ב"ב אות תקיג ואילך.
אם נחשב ברשותו של המלוה – ב"ב עז. בתוס' (מתחיל בדף עו: – לא ברשותו), מלחמות ובעה"מ ב"ק תחילת פרק ד' וה', רשב"א ומאירי (בשטמ"ק), מרדכי ב"ב סוף פרק המוכר את הספינה, ב"ק ע., (קצוה"ח ריא-ה, וקצוה"ח קא-ב).
אם מועיל קנין – (ע' גם מה שציינתי לעיל האם חוב נחשב ברשותו), כתובות נה: תוד"ה שאם אמר (שהחסרון משום שאינו בעין), רשב"ם ב"ב קמח. (כנ"ל), תומים סימן סו (שהוי דשלבל"ע), וקצוה"ח סו-כו, ומערכת הקנינים סימן ה, קצוה"ח סו-ד (מכירת שטרות דאוריתא או דרבנן), ברכת שמואל ב"ב סימן נז.
אם אפשר להקנות חוב בקניין אגב – כתובות נה: תוד"ה שאם אמר (לדעת רש"י נקנה, ולדעת תוס' לא), ב"ב קמח. תוד"ה שכיב מרע (הראשון), ב"ק פרק רביעי במלחמות (השני מתחלת הפרק), קצוה"ח רנג ס"ק יא, אילת השחר גיטין יג,ב.
חוב
האם שווי החוב נמדד לפי המטבעות גם כאשר ידוע שהמטבע שינה את ערכו – פתח הבית סימן נו סעיף א, חקרי לב חו"מ סימן קנד, חזו"א חו"מ טז-כה.
אם אפשר להשכיר לוה כדי לשלם – כתובות סג. תוס' ד"ה באומר (דן האם אפשר לחייב בעל להשכיר עצמו עבור מזונות) וריטב"א (שדין זה וודאי אינו נוהג בכל חוב), שו"ת הרא"ש כלל עח-ב (מביא מחלוקת ר"ת ור' אליהו, ושגם ר' אליהו רק בחוב כתובה, ומכריע כדעת ר"ת. תשובה זו הובאה בקצור בטור חו"מ סימן צט), שו"ת הריב"ש תפד, שו"ע חו"מ צז סעיף טו וע' פ"ת שם בשם שער המשפט, קוב"ש ב"ב אות שעז (אינו חייב לקבל מתנות כדי לפרוע חוב), קוב"ש קידושין אות קיד, קונטרסי שיעורים (הרב גוסטמן) קדושין שיעור יז, (וע' ש"ך חו"מ כח-ב אם הותר לדוחקו בדברים).
סתם הלואה שלושים יום – אומדנא או דין – ב"ח חו"מ סימן סז אות יג, דבר אברהם ח"א סימן לב, חידושי רי"ז הלוי הל' מלוה ולוה.
האם חוב נחשב כשוה כסף, או שאינו ממש – קצוה"ח קא-ב, (קצוה"ח ריא-ה).
האם הלוה חייב לשלם כאשר המלוה אינו זוכר לתובעו – מחלוקת קצוה"ח קד-ב ונתיבות המשפט קד-א.
אם אפשר להתחיב בלי קנין – רמב"ם מכירה יא-טו ובנו"כ, שו"ע סימן מ וש"ך שם, חו"מ קכט ש"ך ס"ק יא.
להתחייב ע"י קנין כסף – נחל יצחק סימן מ.
מצוה על היתומים לפרוע חובת אביהם – כתובות צא: (שמדרבנן).
לווה חייב להחזיר מעות דוקא – ב"ק ח. תוס' רי"ד (אם מדאוריתא), ב"ק ט. תוד"ה רב הונא, ב"ב צב: תוד"ה או, שטמ"ק ב"ק מו. ד"ה ונחזי דמי (שמדרבנן), שם מו: בשם ריב"א, נתיבות המשפט קז-ד, ורש"י כתובות פו. ד"ה האי וקצוה"ח קא-ה ונחל יצחק שם וסמ"ע קצ-יא – אם מדרבנן, הטעם בגלל שזוזי יהיב – רא"ש ב"ק פרק ראשון סימן ה ואו"ז סימן ב.
המקור שהלווה קובע איזה חפץ משלם – חו"מ סימן קב סמ"ע ס"ק ג, (וראה אבי עזרי מלוה יט-ד, וחידושי ר' אריה ליב מאלין סימן יד – שלפעמים הלווה מאבד זכות זו, והמלווה קובע ממה לגבות).
חולין בעזרה
דאוריתא או לא – כ"מ ומל"מ פ"ב משחיטה, ים התלמוד ב"ק עב., כשמכוין להקריב גם ר"ל מודה שמדאוריתא – עמודי ירושלים (לירושלמי) ריש נדרים, לח"מ מאכ"א פ"ח הט"ו.
אם דוקא להקריב, או גם הבאה אסורה – מנחות כא: ברש"י, ב"ב פא: רשב"ם ותוס', חולין קל: תוד"ה ואי וריטב"א שם, רמב"ם שחיטה פ"ב ה"ג, נדרים ט: ובר"ן ד"ה מביאה חולין בעזרה (נקט שהבאה אסורה, ולשון הגמרא לאו דווקא), מרחשת ח"ב סימן מ.
דווקא במקום שראוי לשחיטת קדשים – אתוון דאוריתא תחילת הספר עי"ש, (ועי"ש שדוקא אסור ביום שהזמן ראוי לשחיטת קדשים).
האם יש במליקה איסור חולין בעזרה – כריתות כו: רש"י ד"ה ובדין, קרן אורה נזיר כט: ד"ה והיה, וע' ירושלמי נזיר סוף פרק ד' ("ואפילו הכי ספק אחד הוא"), מנחת חינוך קמו.
חופה
כתובה – ערך נפרד
מה שקנתה אשה קנה בעלה – ע"ע כתובה
קדושין – ערך נפרד
נערה מאורשה – ערך נפרד
גדר קנין חופה – הגרנ"ט תחילת כתובות, הוי קירוב ביאה – יבמות נז: ומודה לי אבא ורש"י ד"ה אף ותוד"ה רב.
אם צריך עידי קיום – תוס' ר"י הזקן קדושין י:, אבני מלואים לח-יז (שצריך), אור שמח אישות י-א, אבני נזר אה"ע ח"ב סימן שצה, חלקת יואב קמא אה"ע סימן ו ד"ה ואיך (ומביא רא"ש ב"ב קמו שאין צריך), ערוך השלחן אה"ע סימן נה אות ה (ואות יד), מרחשת ח"ב סימן א' (שזו מחלוקת רמב"ם וראב"ד), שו"ת יביע אומר ח"ה אה"ע סימן ח אות ה.
מהו הקנין – ערוך השלחן אה"ע סימן נה מסכם את השיטות.
חופה קודם הקידושין – מל"מ אישות י-ב, שעה"מ חופת חתנים סימן ח', פתחי תשובה אה"ע ריש סימן סא, קידושין י: רש"י ד"ה היכי דמי, ופנ"י ומקנה ורש"ש, והביא הג"ה מרדכי סימן תקמח (ולא תקמה כבשע"ה מכון ירושלים), קו"א למקנה סי' כו סעיף ב, מרדכי כתובות סי' קלב וב"ח סימן סא וחלקת מחוקק סי' נה סק"ט ובית מאיר סי' נה לקראת הסוף, קהלות יעקב קידושין סימן יט, שיעורי ר' שמואל קידושין עמ' לט וצא, שו"ת שער אפרים סי' קטו ומביא רמ"א סי' ס"א (כצ"ל) ס"א (אבל ע' ב"ש סק"ז).
האם מועילה בלילה – שו"ע סימן כה ביאור הגר"א סוף אות יא, וע' גם ערך קדושין לגבי קדושין בלילה.
בנדה – כתובות נו. ובר"ן, דברי יחזקאל סימן טז.
בעל כרחה – תוס' כתובות ב,א ד"ה נשאת (לא מועיל), חתם סופר שם (האשה משועבדת ומחויבת להנשא, וכופים בשוטים).
בענין זה – דברי יחזקאל סימן טז, קונטרס חופת חתנים שבשער המלך (מאריך).
חורש (בשבת)
בענין זה – אבני נזר או"ח סימנים עו-פא.